אבחון והערכה שפתית

ליקויים בתחומי השפה והדיבור עלולים להופיע בכל גיל, לכן אין גיל מוגדר/מוסכם לאבחון ומומלץ לפנות לקלינאית תקשורת לצורך הערכה שפתית, במצבים בהם ההורים חשים כי דבר מה אינו כשורה בהליך ההתפתחות של ילדם.

בשלב הראשון, הקלינאית עורכת אבחון שפה ודיבור (פורמאלי או לא פורמאלי או שילוב השניים). בקליניקה שלי, אווירה חמה ונעימה המאפשרת הסתגלות הדרגתית ל "SETTING"(תנאי החדר) הן למטופל והן להוריו. בחלק הראשון של האבחון, הקלינאית משוחחת עם ההורים על רכישת אבני הדרך של ילדם – שאלות כלליות (לקיחת אנמנזה) ולאחר מכן ניגשת לילד ומעבירה את האבחון בצורה ידידותית ונעימה. חשוב לציין כי האני מאמין של המכון הוא לפנות לילד בגובה העיניים ולמקם אותו במרכז הבמה (תשומת לב, הקשבה וכו'). בסוף האבחון, הקלינאית מסכמת להורים את ממצאי האבחון. ממצאי האבחון הם אלו הקובעים את המשך ואופי הטיפול: מעקב, טיפול או מתן הדרכה שפתית בלבד.

בשלב השני ובמידה שהומלץ על טיפול, המטופל מגיע לסדרת טיפולים מוגדרת מראש (מספר מפגשים מוגדר) ומתחילים בהליך הטיפולי. המטופל יצטרך להגיע באופן עקבי לפגישות וההורים אמורים להמשיך את תרגול הנלמד במסגרת הבית. יש לציין כי העבודה על מטרות הטיפול נעשית בצורה חווייתית, כיפית ונעימה.
במסגרת הטיפול ניתנת הדרכה קבועה וקיים ליווי צמוד למטופל והוריו (יצירת קשר עם המסגרת החינוכית, התייעצות בנוגע לתחומים נוספים כגון: ריפוי בעיסוק, רגשי).